حتما واسه شمام پیش اومدهه که عضلاتتان به شکل یهویی درد بگیره. این درد معمولاً غیرقابل تحمله و به نظر می رسه که واسه رفع اون هیچ کاری از دستمون برنمی آید. ما می خواهیم راه حلای ساده ای رو واسه رفع این درد پیشنهاد بدیم. با رعایت همین چند مورد ساده می تونین از اسپاسم عضلانی پیش گیری کنین.

اسپاسم عضلانی ممکنهه هر زمان از روز اتفاق بیفته و دردی یهویی و غیرقابل تحمل بسازه. اگه از این درد خسته شدین و گرفتگی عضلات ناراحت تون می کنه، وقت اینه که تغییراتی در رژیم غذایی، حالت نشستن و ایستادن، مصرف نوشیدنی و عادات ورزشی خود بسازین و چند درمان طبیعی رو به کار گیرید.

اسپاسم عضلانی چیه؟

گرفتگی عضلات دقیقا چیه؟ گرفتگی عضلات انقباض یک یا چند ماهیچهه. به بیان دیگر، هنگام گرفتگی پا، گردن یا کمر، ماهیچها بدون اونکه حتی تلاشی واسه تکون دادن شون بکنین، منقبض و سفت می شن و واسه یه مدت در همین حالت باقی می مونن چون قادر به ریلکس و شل شدن دوباره نیستن.

گرفتگی و درد عضلات بیشتر در پاها (همسترینگ، ماهیچه های چهارسر، ساق پا و پایین مچ) و قسمت پایینی کمر اتفاق میفته؛ اما ممکنه هرجای دیگری هم باشه: شکم، دور دنده، دست، زانو و … . ممکنه متوجه شده باشین که ارتباطی بین این دردها و غذایی که خوردین، الگوی خواب و واسه خانوما زمان عادت ماهیانه هست.

نمونه هایی از گرفتگی عضلات که شایدً تجربه کردین شامل دردهای قاعدگی، اسهال و درد پایین کمره. یکی از موارد بسیار عادی گرفتگی عضلات درد شدید در ساق پاست که حتی ممکنه شما رو از خواب بیدار کنه. موارد دیگر ممکنه موقع ایستادن، از رختخواب بیرون اومدن یا بعد از ورزش کردن پیش بیاد.

هرچه سن بالاتر برود، احتمال گرفتگی عضلات بیش تر می شه. چون کم کم توده ماهیچه ی بدن بررسی میره؛ پس به ماهیچه های باقی مونده فشار بیشتری وارد می شه.

در اثر افزایش سن، یا بررسی بافت ماهیچه، تقریباً هر کسی گرفتگی عضلات رو تجربه می کنه. کسائی که بیشتر در خطر این آسیب قرار دارن عبارتند از: افرادی که رژیم غذایی بدی دارن (بعضی مواد غذایی خاصیت شل کنندگی عضلات رو دارن). افرادی که گردش خون پایین یا نا آرومی بالا دارن، و ورزشکاران و زنان در دوره پیش از قاعدگی.

۶ درمان طبیعی واسه اسپاسم عضلانی

۱. از نبود تعادل الکترولیتی جلوگیری کنین

کمبود پتاسیم و منیزیم می تونه باعث گرفتگی عضلات شه. اگه بدون اینکه مواد از دست رفته ی بدن رو جانشین کنین ورزش کنین، یا اگه زودتر از موعد قانون شدین و یا اگه فقط غذاهای آماده مصرف می کنین، ممکنه این دو ماده رو که واسه انقباض طبیعی ماهیچها نیازه نداشته باشین.

کمبود پتاسیم (هیپوکالمیا)، یعنی وقتی مقدار پتاسیم خون از حد نرمال کم تر شه، یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات پا (شامل مواردی که نیمه شب هنگام خواب رخ می ده)، فشار خون بالا و انرژی پایینه.

جدا از الکترولیتا، تحقیقات نشون داده که کمبود ویتامین ب هم باعث گرفتگی عضلات، به ویژه در پاها، می شه. تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی، دانه ها و سبزیجات همه در حالت طبیعی دارای ویتامین ب هستن.

۲. ماهیچه هاتون رو بکشین و ماساژ بدین

فعالیت بدنی راهی عالی واسه جلوگیری از گرفتگی عضلاته؛ چون افرادی که از نظر فیزیکی متناسب هستن معمولاً بافت ماهیچه ای بیشتر، انعطاف پذیری بالاتر و نا آرومی کمتری دارن. گرم کردن و سردکردن مناسب قبل از فعالیت ورزشی از کشیده شدن بیشتر از حد ماهیچها جلوگیری می کنه. قبل از ورزش درجا بزنین، حرکات ورزشی رو تمرین کنین، ضربان قلب خود رو بالا ببرین و حرکات دینامیکی انجام بدین که خون رو به ماهیچها، تاندونا، رباطا و مفصل هاتون هدایت کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری افراد رو برکنار کنیم؟ 

پس از ورزش کردن، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عضلات اصلی خود رو بکشین و هر کدوم رو ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارین. به ویژه عضلات آسیب پذیرتر مثل همسترینگ، عضلات چهارسر و زانو. می تونین در فعالیتای روزانه خود با رعایت حالت درست راه رفتن و فرم مناسب پاها و صاف نشستن (قوز نکردن) در پشت میز، ماهچهای خود رو بهتر کنین.

اگه همیشه دچار گرفتگی عضله ی ساق پا میشید این تمرین رو در موقع درد انجام بدین: بشینین، پاهای خود رو دراز کنین و انگشتان پا رو به طرف داخل بکشین تا همسترینگ شما کشیده شه. اگه این درد به قسمت پشت رانا و عضلات چهارسر رسید، پای خود رو به طرف بالا بکشین؛ طوری که جلوی رانتان کشیده شه. باید حواستون باشه که از کشیدگی بیشتر از حد جلوگیری کنین.

۳. مراقب مقدار آب بدنتون باشین

کمبود آب می تونه باعث گرفتگی عضلات شه. واسه جلوگیری از کمبود آب، در طول روز به اندازه کافی آب بخورین. (۸ لیوان آب در روز معمولاً کافیه؛ مگه این که فعالیت زیادی داشته و خیلی بزرگ هیکل باشین). در هوای بسیار گرم، هنگام عرق کردن، و ورزش کردن باید آب بیشتری بخورین. آب نوشیدن از گرفتگی عضلات بر اثر گرمازدگی، تشنگی شدید و عرق کردن جلوگیری می کنه.

۴. از کیسه آب گرم یا یخ استفاده کنین

گرما باعث شل شدن ماهیچها می شه. سعی کنین عضلاتی که بیش تر دچار گرفتگی می شن رو به وسیله حوله گرم کنین. می تونین از کمپرس آب گرم و ماساژ هم زمان استفاده کنین و یا به سونا برید.

می تونین از کیسه یخ در جایایی که درد دارن، چندین بار در روز استفاده کنین.

۵. مراقب طرز ایستادن و نشستن تون باشین

قوز کردن به مدت طولانی یا ورزش کردن و ایستادن با حالت اشتباه ممکنه خطر درد عضلات رو بالا ببره؛ به ویژهً گرفتگی کمر و عضلات پا و گردن. قوز حالتیه که بر اثر انحنای ستون فقرات ایجاد می شه که ممکنه باعث گرفتگی عضلات کمر و درد کمر شه.

خم شدن باعث ضعیف شدن عضلات در طول زمان و آسیب دیدن عضلات کمر و در آخر نا آرومی در قسمت بالایی کمر و شونه ها می شه. در این وضعیت به یک ماساژور یا متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنین و یا کمه کم اگه سر کار، به مدت طولانی روی صندلی می شینین، از یک صندلی تصحیح کننده ی حالت بدن مثل صندلی ارگونومیک استفاده کنین.

می تونین با حرکات ورزشی مربوطه، حالت نشستن و ایستادن خود رو اصلاح کنین.

۶. با نمک سولفات منیزیم حموم کنین

نمک سولفات منیزیم به طور طبیعی غنی از منیزیمه که اگه به آب گرم اضافه شه در پوست نفوذ می کنه و به عضلات می رسه. نمک سولفات منیزیم راهی آسون واسه جبران کمبود منیزیمه که استرس رو کم می کنه؛ عضلات رو شل و بدن رو سم زدایی می کنه. گرما باعث شل شدن ماهیچها و حتی کاهش اضطراب می شه که با گرفتگی گردن و کمر در رابطه هستن.

اگه در خونه وان ندارین، دوش آب رو به طرف عضله ی خود بگیرین. بعد از یک دوش آب گرم، می تونین عضلات خود رو با روغنای خونه مثل روغن اسطوخودوس و نعنافلفلی ماساژ بدین.

منبع : draxe.com

دسته‌ها: آموزشی