به خاطر این که الان مشاغل سخت تر و سخت تر شدن، و به خاطر این که خیلی از ما در محیطای شبانه روزی کار می کنیم، فشار کار و استرس دیگر عادی شدن. در محیطای کاری پراسترس، افزایش بازدهی و تعهد به کار رقابت برانگیزتر می شن. به نظر می رسه فشار کاری به این زودیا تغییری نکنه، اما تحقیقات زیادی در حال انجام هستن که نشون میدن نوع خاصی از فعالیتای می تونن کمی شرایط رو بهتر کنن. در این مقاله با راه هایی آشنا میشید که به شما کمک می کنه استرس، اضطراب و فرسودگی شغلی کارمندان تون رو کم کنین.

مدیریت استرس خودمون به اندازه کافی سخت هست، اما حالا شما به عنوان یک مدیر باید بتونین به تیم تون هم کمک کنین تا احساسات، استرس و فرسودگی شغلی شون رو کنترل کنن.

یکی از رویکردها اینه که بر رشد و پیشرفت فردی کارکنان تمرکز کنیم. مثلا، زمانی که من در شرکت گوگل به عنوان مدیر پیشرفت اجرایی مشغول به کار بودم، تمرکز مون بر این بود که به مدیران کمک کنیم تا «شادترین، سالم ترین و پربازده ترین نیروی کار در دنیا» رو بسازن. سرمایه گذاری بر رشد و پیشرفت فردی کارکنان اولین قدم در آزاد کردن خلاقیت، افزایش تواناییا و بهره وری در طولانی مدته. خبر خوب اینه که رویکردهایی واسه رسیدن به رشد و پیشرفت فردی وجود دارن که اجرای شون آسون و عملیه و احتیاجی به زمان، هزینه و منابع خاصی ندارن. مدیران و اعضای تیم شون می تونن خیلی راحت این رویکردها رو به کار بگیرن. اینجا تعدادی از اونا رو که حاصل بیست سال تجربه من در همکاری با مدیران واسه افزایش بهره وری تیمی هستن اشاره می کنم.

خلاقیت-خلاقانه

خودتون الگویی واسه نشاط باشین و اونا رو تشویق کنین

سطح استرس کارکنان روز به روز در حال افزایشه. گزارشا نشون دهنده این هستن که بیشتر از نصف نیروی کار در جهان (حدود ۵۳ درصد) نسبت به پنج پارسال بیشتر در خطر فرسودگی شغلی قرار دارن. درسته که استرس واگیر داره، اما عکسِ این قضیه هم صدق می کنه. زمانی که هر کدوم از اعضای تیم احساس نشاط کنن، اثر اون به همه اعضای گروه انتقال می کنه. طبق بررسیای گذشته موسسه ی مشاوره و تحقیقاتیِ «گالوپ» (Gallup) که ۱۰۵ تیم رو در شش دوره سه ماه مورد بررسی قرار داده بود، افرادی که ۲۰ درصد بیشتر از بقیه در اونا نشاط دیده می شد، موفق شدن باعث بالا رفتن روحیه ی دیگر اعضای تیم در طول شش ماه شن. پس، شمام باید فعالیتایی که نشاط و سرزندگیِ شما و اعضای تیم تون رو افزایش میدن شناسایی و اولویت بندی کنین. کارکنان تون رو تشویق کنین که واسه ورزش کردن یا دیگر فعالیتای نشاط آور مثل پیاده روی دسته جمعی وقت بذارن یا در تقویم کاری واسه هر پروژه زمانای اضافه تری اختصاص بدین تا کارکنان بتونن کارشون رو با آرامش و انعطاف بیشتری بکنن.

آرامش

اجازه بدین خارج از زمان کاری، کارکنان هر گونه رابطه با کار رو قطع کنن

برابر تحقیقات سازمان مشارکت و پیشرفت اقتصادی، در سراسر دنیا کارمندان به طور متوسط ۳۴ تا ۴۸ ساعت در هفته کار می کنن و احتمال داره بعد از ساعات کاری هنوزم درگیر کار یا فعالیتای مربوط بهش باشن. تحقیقات نشون دادن که همیشه مشغول به کار بودن، و انجام دادن چند کار به شکل با هم قاتل بهره وریه، خلاقیت رو نابود می کنه و از انرژی و نشاط کارکنان کم می کنه. و یکی از مهم ترین یافته های تحقیقات در مورد ی بهره وری کارکنان که من هم در شرکتای کوچیک و بزرگ شاهد اون بوده ام، اینه که کارکنان به سختی می تونن خود رو از کارشون جدا کنن.

فرهنگی که در جوامع الان هست، روز به روز بر بالا بودن کارکرد کارکنان تأکید داره و همین باعث می شه اونا تمایل داشته باشن که همیشه در حال فعالیت باشن، ولی این طرز فکر بسیار خطرناکه و در نقطه مقابل بهره وری قرار داره، چون حسابی واسه استراحت باز نمی کنه. حتی بهترین ورزشکاران در بهترین تیما هم احتیاج به استراحت و بازسازی نیروهای خود دارن. پس، حتما این موضوع رو با کارکنان تون روشن کنین که چه زمانی باید تمرکز خود رو بر کار بذارن و چه زمانی باید اونو از یاد ببرن.

ذهن رو طوری آموزش بدین که بتونه با پریشونی مقابله کنه

تحقیقات عصب شناسی نشون میدن تمرین ذهن آگاهی (mindfulness) می تونه ذهن رو به شکل منظم آموزش بده و عادات ذهنی مفیدی که بهره وری و برگشت پذیری در کار و زندگی رو گسترش میدن، بسازه. تحقیقات نشون دادن که مدیران و تیمایی که ذهنای شون رو واسه آگاه بودن تمرین میدن، بهتر با هم همکاری می کنن، استرس رو به شکل مؤثرتر از خودشون دور می کنن و کارکرد کاری شون رو بالا نگه می دارن. لازم نیس که در مورد ی ذهن آگاهی متخصص باشین تا بتونین این ظرفیت ذاتی بشری رو در خود رشد بدین. تکنولوژی می تونه به کمک شما بیاد، اپلیکیشنایی در این مورد وجود دارن که می تونین از اونا استفاده کنین. از اپلیکیشنای گوگل میشه به Calm ،Headspace و Muse اشاره کرد.

۱۲۲۲۸

واسه بالا رفتن تمرکز، از انجام چند کار به طور با هم پرهیز کنین

انجام دادن چند کار به شکل با هم یک اشتباهه. آدما مثل کامپیوتر نمی تونن چند کار رو به شکل موازی و هم زمان بکنن. محقق عصب شناسی و نویسنده «جوآن دیک» (JoAnn Deak) اشاره می کنه که انجام دادن چند کار به شکل هم زمان، مدت زمان انجام کار رو دو برابر می کنه و تعداد اشتباهات رو هم کمه کم به دوبرابر میرسونه. اون می گه بهترین روش واسه انجام چند کار، روش ترتیبیه. مدیران می تونن با اختصاص دادن کارا، یکی بعد از دیگری و به شکل اولویت بندی شده، از تداخل زمانی وظایف جلوگیری کنن و با اولویت دادن به کارای مهم و نه فوری، به اعضای تیم شون کمک کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری از نیروی جادویی اشتیاق واسه رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟ 

از وقتای خالی در طول روزِ کاری یا دوره هایی در طول سالِ کاری که حجم کارا کمه، به شکل هدفمند استفاده کنین

وقتی حجم کاری کمه، به کارکنان تون کمک کنین تا استراحت کرده و واسه دوباره انرژی گرفتن آماده شن. اگه دوره هایی با حجم کاری کم در محیط کاری شما وجود نداره، به عنوان یک مدیر همه سعی خود رو بکنین تا اونا رو به وجود بیارین. «لیندا استون»، مدیر سابق آکادمی مجازی مایکروسافت، می گه: «این تمایل در افراد هست که همیشه و در همه جا به کار فکر کنن.» این باعث به وجود اومدن نارضایتی می شه و قدرت توجه و تمرکز رو نصف می کنه، پس همیشه باید به کارکنان وقتای اضافی و خالی واسه انرژی دوباره گرفتن داد. «تونی شوآرتز» (Tony Schwartz)، نویسنده و مشاور مدیریتی، می گه: «مدیران باید متوجه باشن که کار ماراتن نیس بلکه انجام یه سری از فعالیت هاییه که در بین اونا باید زمانای خالی واسه استراحت و انرژی گرفتن وجود داشته باشه. مثلا بعد از ۹۰ دقیقه کار متمرکز، باید ۱۰ دقیقه استراحت کنین.» مهم نیس مردم چند ساعت در روز کار می کنن، چیزی که مهمه ارزشیه که در طول ساعات کاری خود تولید می کنن. پس، نگران این نباشید که کارمندان تون چند ساعت در روز کار می کنن و عوضش به این فکر کنین که «برنامه های کاری کارمندان رو چه جوری باید تنظیم کنم که وقتی به کاری مشغول هستن، با تموم وجود اونو بکنن.»

همدردی و دلسوزی رو تمرین کنین

مهربون بودن هیچ هزینه ای نداره ولی منافعی که واسه مدیران داره بی شماره. همدردی و مهربانی کارکرد و سود دهی کارکنان رو خیلی بهتر کنه. در تحقیقی که در دانشگاه «نیو ساوث ولز» (New South Wales) انجام شد، ۵۶۰۰ نفر در ۷۷ سازمان بررسی شدن، نتایج به دست اومده نشون داد «بزرگترین و مهم ترین نکته ای که بر کارکرد و سوددهی سازمان اثر می ذاره، سعی مدیران در شناخت کارکنان، پذیرش انتقاد و بازخورد و به وجود آوردن و پرورش حس همکاری در بین کارکنانه.» این تحقیق نشون داد که دلسوزی مدیران، یعنی درک انگیزها، امیدها و مشکلات کارکنان و ایجاد ساختار درستی واسه پشتیبانی از اونا، باعث می شه کارکنان تا اونجا که می تونن خوب باشن و این در آخر به افزایش بهره وری، بهبود کارکرد و سود دهی منجر می شه. همدردی و دلسوزی هم واسه افراد و هم واسه کار و کاسبی مفیده.

مدیران در انجام این سعیا انتظار چه نوع برگشت سرمایه ای رو باید داشته باشن؟ در شرکت بیمه «آئتنا» (Aetna) بازدهیِ بیشتر از ۱۲ هزار کارمندی که در برنامه های رشد و پیشرفت آگاهی که به وسیله شرکت برگزار شده بود، شرکت کردن، به طور متوسط ۶۲ دقیقه در هفته زیاد شد و این باعث شد که به ازای هر کارمند ۳ هزار دلار در سال صرفه جویی صورت بگیره. تحقیقات دیگر نشون دادن که در شرکتای متوسط، محیط کاری خوشحال، ۴۶ درصد از میزان تغییر شغل کارکنان و ۱۹ درصد از مرخصیایی که به دلیل مریضی گرفته می شدن رو کاهش داده و کارکرد و بهره وری رو ۱۲ درصد افزایش داده. شادترین کارمندان ۴۶ درصد از زمان شون رو بر کار تمرکز می کنن و انرژی شون در مقایسه با دیگر همکاران شون ۶۵ درصد بیشتره. و در آخر تحقیقات موسسه ی تحقیقاتی و مشاوره ی منابع انسانی «تاورز واتسون» (Towers Watson) نشون دادن که درآمد شرکتای بزرگی که کارمندان شون تعهدات احساسی بیشتری نسبت به کار خود دارن و از کارشون انرژی دریافت می کنن ۲ برابر و سود ناخالص شون ۳ برابرِ شرکت هاییه که کارمندان شون تعهدات احساسی کمتری دارن.

ممکنه از خود سؤال کنین « واقعا وظیفه ی من به عنوان مدیر اینه که بر بهره وری کار افراد تمرکز کنم و از اونا بخوام که شادی و آگاهی رو تمرین کنن؟» برابر تحقیقاتی که اخیرا به وسیله «گالوپ» به چاپ رسیده، ایده ای که می گه کارکنان باید زندگی شخصی شون رو در خونه بذارن، غیر واقعیه. بررسیای گالوپ نشون میدن روحیات ما روی افرادی که با اونا کار می کنیم یا واسه مون کار می کنن اثر می ذاره. پس مدیران باید بر تواناییای احساسی و ذهنی خود تمرکز کنن.

حرف آخر

مدیران باید بدونن که رشد فردیِ هر فرد و تموم اعضای گروه، در طول زمان به بهتر شدن کارکرد و بالا رفتن حس تعهد منجر می شه. انرژی داشتن سر کار و تشویق کارمندان واسه داشتن انرژی و نشاط، نه تنها یه چیز ممکنه، بلکه یک اصل اساسی در بهبود کارکرد تیمیه.

منبع : hbr.org


دسته‌ها: آموزشی